Kirjanpitäjiltä kysyttyä: miten yhteiselo eTaskun kanssa alkaa?

Julkaistu: 21.9.2017. Muokattu viimeksi: 17.5.2019.
Kirjanpitäjiltä kysyttyä: miten yhteiselo eTaskun kanssa alkaa?
(Tämä artikkeli käsittelee eTaskun käyttöä kirjanpitäjien ja tilitoimistojen näkökulmasta. Yrittäjien kokemuksia eTaskusta löydät muun muassa referenssisivulta sekä tästä haastattelusta.)

Webinaari, itseopiskelu, kollegoiden neuvot vai yhteydenotto asiakaspalveluun? eTaskun käyttöönotto tilitoimistossa voidaan toteuttaa monella eri tavalla.

Me eTaskulla kyselemme kirjanpitäjiltä ja tilitoimistoilta jatkuvasti vinkkejä siihen, miten palvelua ja sen ominaisuuksia voisi heidän näkökulmastaan kehittää entistä paremmiksi.

Samassa yhteydessä keräämme myös tietoja siitä, mitä eTaskun käyttöönottotapoja kirjanpitäjät suosivat ja mitkä työrutiinit ovat aloitusvaiheen jälkeen sujuneet aiempaa sulavammin.

Viimeisimpään kyselyymme saimme vastauksia noin 70 kirjanpitäjältä, jotka ovat aktiivisesti käyttäneet eTaskua ja kutsuneet myös asiakasyrityksiään kokeilemaan sitä. Kiitokset heille runsaista palautteista – niin risuista kuin ruusuista!

Mikäli tilitoimistossasi ei vielä hyödynnetä eTaskua ja palvelun käyttöönotto mietityttää, voit tutustua muiden kirjanpitäjien kokemuksiin alla.

Miten eTaskun kanssa lähdetään liikkeelle?

Kun tilitoimisto päättää ottaa eTaskun käyttöön, se luo itselleen käyttäjätunnukset eTaskun verkkosivuilla – tähän kuluu aikaa reilu minuutti. Varsinainen käytön opettelu voi kuitenkin tapahtua usealla eri tavalla.

Valtaosa kyselyyn vastanneista oli ottanut eTaskun haltuun tarjoamamme opastuksen sekä käytännön kokeilujen yhdistelmän avulla.

Webinaari – tunnin verran täyttä asiaa verkossa

36% vastaajista kertoi hyödyntäneensä webinaaria eTaskun käyttöönottovaiheessa. Webinaari tarkoittaa verkkoseminaaria, johon kirjanpitäjä osallistuu omalla tietokoneellaan.

Webinaariin ilmoittautunut kirjanpitäjä saa sähköpostiinsa linkin, jota klikkaamalla webinaari aukeaa näytölle. Webinaarin nauhoitteen voi halutessaan katsoa myös jälkikäteen.

45-60 minuutin pituisessa webinaarissa eTaskun kouluttaja näyttää, miten palvelu käytännössä toimii ja kuinka kirjanpitäjä voi hyödyntää eTaskua parhaalla mahdollisella tavalla. Osallistujat voivat webinaarin aikana kysyä kysymyksiä kouluttajalta.

Ilmaisiin webinaareihimme on vuosien saatossa osallistunut jo yli 1000 kirjanpitäjää. Koulutuksissa ei hukata aikaa vaan keskitytään olennaiseen – 88% webinaariin osallistuneista on kokenut oppineensa jotain uutta.

Lisätiedot ja syksyn webinaarien aikataulut löydät webinaari-sivultamme.

Itseopiskelu, ohjeet ja kollegoiden tuki

65% kirjanpitäjistä kertoi päässeensä eTaskun kanssa vauhtiin omatoimisten käytännön kokeilujen avulla.

Aivan omin neuvoin palvelua ei kuitenkaan tarvitse testailla. Tekstiohjeiden lisäksi apuna ovat opastusvideot, joissa eTaskun käyttöön pureudutaan eri kirjanpito-ohjelmien kuvaruutunäkymien kautta.

eTaskun käyttöohjeet löydät teksti-, kuva- ja videomuodossa täältä.

Myös kollegoiden vinkit on todettu hyödyllisiksi palvelun omaksumisessa – niitä kertoi käyttöönottovaiheessa hyödyntäneensä 30% kirjanpitäjistä. Apu löytyy usein läheltä, sillä 64% vastanneista totesi, että eTaskua käyttävät heidän omassa tilitoimistossaan joko kaikki tai suurin osa kirjanpitäjistä.

Asiakaspalvelu päivystää

eTaskun asiakaspalvelun tavoitat puhelimitse, sähköpostilla tai verkkosivujen lomakeikkunan kautta.

Käyttöönottovaiheessa asiakaspalvelukanavia kertoi hyödyntäneensä 21% kyselyyn vastanneista kirjanpitäjistä. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät linkin takaa.

Muu koulutus

Edellä mainittujen vaihtoehtojen lisäksi eTaskun käytöstä voidaan järjestää tilitoimistolle myös erillinen koulutus paikan päällä. Tätäkin vaihtoehtoa ovat monet tilitoimistot hyödyntäneet.

Oli tapa mikä tahansa, käyttöönottovaiheeseen kannattaa paneutua tarkasti. Paras hyöty eTaskusta revitään irti silloin, kun käyttö sujuu mutkattomana yhteispelinä kirjanpitäjän ja hänen asiakkaansa välillä.

Miten eTasku helpottaa tilitoimiston rutiineja käyttöönoton jälkeen?

Pyysimme vastaajia kertomaan, mitkä eTaskun hyödyt he ovat käyttöönoton jälkeen kokeneet työssään kaikista olennaisimmiksi. Kolmen kärjestä löytyivät vastauksissa useimmiten seuraavat asiat:

  • Paperisten kuittien vähentyminen – ei enää skannausta ja mapitusta (74%)
    ”Palvelu nopeuttaa kirjanpitoa, varsinkin niillä joilla käteiskuitteja tulee paljon.”
    ”Parasta on paperittomuus ja tietojen siirtyminen kirjanpitoon.”
    ”Paperisten kuittien käsittely on vähentynyt ja kuitit tulevat tilitoimistoon asti.”

  • Asiakkailla pysyvät kuitit paremmin tallessa (62%)
    Kuitit on saatu kirjanpitoon ilman useita kyselyitä ja pyyntöjä.”
    ”Vähentänyt asiakkailta puuttuvia kuitteja, kun ne voi saman tien kuvata ja ladata palveluun.”
    ”Helpottanut huomattavasti kuittien säilymistä asiakkaalla.”

  • Varmuuskopiointi – Kaikki lisätyt tositteet säilyvät eTaskun palvelimilla kirjanpitolain vaatiman ajan (57%)
    Kuitit helposti saatavilla ja säilyvät tarvittavan ajan.”
    ”Kuittien arkistointi mappeihin on vähentynyt.”


eTasku on kirjanpitäjille ilmainen palvelu, joka on käytössä jo yli 2200 suomalaisessa tilitoimistossa. Lue lisää eTaskun hyödyistä tai kysy lisätietoja asiakaspalvelusta.

Tutustu myös: eTaskun käyttöönotto tilitoimisto Alkemaxissa


Lue myös nämä blogikirjoitukset: