Aikaisemmassa kirjoituksessa käsittelimme laskutusta ja sähköisen laskutuksen tuomia etuja. Kuitenkin moni erityisesti kuluttajille tuotteita myyvä yritys hoitaa suurimman osan rahaliikenteestään käteisellä tai maksupäätteellä. Liiketilaan tai myymälään hankittava kassakone ja -järjestelmä onkin monen myymälätoimintaa harjoittavan yrityksen rahaliikenteen sydän, aivot ja keuhkot.
Kassajärjestelmä koostuu yleensä kahdesta osasta: kassakoneesta ja maksupäätteestä. Suomessa ylivoimaisesti suosituin maksutapa on pankki- tai luottokortti. Korttimaksujen määrä on kasvanut jo useita vuosia tasaiseen tahtiin. Vuonna 2012 suomalaiset tekivät vuodessa keskimäärin yli 200 korttiostosta/hlö (lähde) Käteinen raha ei kuitenkaan ole kadonnut Suomesta. Tuotetta myyvän yrityksen näkökulmasta korttiostokset ovat kuitenkin helpoin vaihtoehto. Rahat siirtyvät automaattisesti pankkitilille eikä henkilökunnan tarvitse tehdä tilityksiä. Lisäksi käteinen pitää yleensä toimittaa pankin yösäilöön ja pankin kanssa tulee tehdä sopimukset käteisen rahan käsittelystä. Käteisen kanssa yritykselle aiheutuu huomattavasti useampia työvaiheita korttiostoihin verrattuna.
Maksupääte
Maksupäätteen voi joko ostaa omaksi tai vuokrata. Vuokraaminen voi olla järkevin vaihtoehto, mikäli yrityksen toiminta on kausittaista eikä maksupäätteelle ole tarvetta vuoden ympäri. Maksupäätteitä ja kauppiassopimuksia hoitaa esimerkiksi Nets Oy (entinen Luottokunta). Kannattaa myös kysyä kauppiassopimuksista ja maksupäätteistä yrityksesi omasta pankista.
Yleensä maksupäätteen kustannukset koostuvat hankinta-/vuokrahinnasta ja palveluntarjoajan veloittamasta tapahtumakohtaisesta provisiosta. Perinteisten toimijoiden rinnalle on viime vuosina noussut ruotsalainen iZettle. iZettle ei vuokraa maksupäätteitä vaan myy Siru & PIN -kortinlukijan yritykselle omaksi hintaan 59 €. Laitteen ostamisen jälkeen iZettle ei veloita laitteesta enää muita maksuja vaan ainoastaan tapahtumakohtaisen provision. Provisio määräytyy myynnin mukaan. Korkeintaan provisio on 2,75 % ja matalimmillaan 1,5 % maksutapahtumasta. Voit käydä laskemassa iZettlen provision täältä.
Kaikilla palveluntarjoajilla on oma intranet. Intranetin kautta pääset tarkastelemaan muun muassa tilitysraportteja ja veloitettuja provisioita.
Kannaattakin tutustua Netsin hinnastoon ja jo aikaisemmin mainittuun iZettlen laskuriin, ja tehdä vertailua. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että tapahtumien lukumäärän kasvaessa Netsin vaihtoehto on halvempi. Mikäli ostotapahtumia ei ole useita, on iZettle varteenotettava vaihtoehto Netsin tarjoamille palveluille.
Kassakone
Kassakone on maksupäätteen kanssa yksi yrityksen tärkeimmistä työkaluista. Monessa yrityksessä kassakone näyttää yhä edelleen vuonna 2014 tältä:
Ostotapahtuman jälkeen myyjä näppäilee ostetut tuotteet, vastaanottaa maksun ja antaa asiakkaalle kuitin ja mahdolliset vaihtorahat. Päivän jälkeen kassakoneesta tulostetaan paperinen myyntiraportti. Paperiset myyntiraportit toimitetaan kuukausittain kirjanpitäjälle, joka naputtaa myynnit kirjanpito-ohjelmistoon. Mahdollisesti yrittäjä itsekin syöttää myynnit omaan excel-taulukkoon päivittäin. Mitä jos kaiken tämän voisi tehdä sähköisesti ja automatisoidusti?
Pienille yrityksille sopivat sähköiset kassajärjestelmät ovat nykyään hyvinkin edullisia ja helppoja ottaa käyttöön. Sähköinen kassajärjestelmä mahdollistaa myynnin reaaliaikaisen seurannan, ja myyntiraportit muodostuvat automaattisesti. Myyntiraportit on helppo toimittaa kirjanpitäjälle vaikka sähköpostilla. Kassajärjestelmiä löytyy laidasta laitaan ja niihin on tarvittaessa mahdollista sisällyttää myös varastonseuranta.
Sähköisiä kassajärjestelmiä toimittavia yrityksiä ovat muun muassa:
Mobiilikassa on iPadille tarkoitettu suomalainen kassaohjelmisto. Mobiilikassan voi ostaa ja ladata Appstoresta.
iZettle tarjoaa maksupäätteen lisäksi myös kassajärjestelmän.
Winposin kautta saa monipuolisesti kattavia kassajärjestelmiä erikokoisten yritysten tarpeisiin. Kyseessä on isompi ja monipuolisempi järjestelmä kuin aikaisemmin mainituilla toimijoilla.
Sähköinen kassajärjestelmä vapauttaa yrittäjältä aikaa muihin tuottavampiin työtehtäviin ja helpottaa yrityksen myynnin kehittymisen hahmottamista. Myös kirjanpitäjä kiittää helppolukuisista ja ajallaan toimitetuista myyntiraporteista.
Seuraavalla kerralla käsitellään palkkalaskelmia ja niistä viranomaisille tehtäviä ilmoituksia.