Matkan varrella koettua ja opittua

Julkaistu: 10.9.2014. Muokattu viimeksi: 12.6.2024.
Matkan varrella koettua ja opittua

eTaskun tarina sai alkunsa heinäkuussa 2012, kun Tampereen teknillisellä yliopistolla opiskelleet Toni Leppänen ja Saku Pihlajaniemi perustivat Webotas Oy:n. Alkujaan Webotas Oy:n oli tarkoitus keskittyä kehittämään sosiaaliseen mediaan liittyvää sovellusta.

Yrittäjyyden alkutaipaleella Toni keskusteli entisen työnantajansa kanssa, joka koki ongelmalliseksi pankki-, luottokortti- ja käteiskuittien toimittamisen kirjanpitäjälle. Toni ja Saku ottivat asiasta kopin ja lähtivät ratkomaan ongelmaa. Alkuperäinen idea sosiaaliseen mediaan liittyvästä sovelluksesta hylättiin nopeasti, ja voimavarat suunnattiin ”kuittiarkiston” kehittämiseen.

Tammikuussa 2013, noin puoli vuotta yrityksen perustamisesta, tuote oli jo nimetty eTaskuksi ja ensimmäinen versio sovelluksesta oli valmis markkinoille. Aluksi eTasku oli saatavilla ainoastaan iPhone-puhelimiin, mutta kevään ja kesän 2013 aikana sovellus löysi tiensä myös Android- ja Windows Phone –puhelimiin.

Sattuman kautta yhtiökumppaneiksi

Tommi Keränen ja Joel Ojala opiskelivat helmikuussa 2013 Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden yksikössä Proakatemiassa. Samana talvena miehet vierailivat Tredean ja Vapaa Pudotus Oyn järjestämällä, innovointiin ja bisnesideoihin keskittyneellä PIB-leirillä, jossa kehitettiin ja sparrattiin omia liikeideoita. Tommi ja Joel olivat leirillä erään mobiilisovellusideansa kanssa, ja samalla leirillä viihtyi myös eTaskun poppoo.

Leirin aikana kävi nopeasti selväksi, että Tommi ja Joel eivät osaa koodata, mutta heiltä löytyy kaupallisen puolen osaamista. Tonilla ja Sakulla tilanne taas oli päinvastainen. Tommi ja Joel pitivät jo tuolloin eTaskun ideaa loistavana, mutta silloisten kiireiden takia ajatus yhteistyöstä jäi vielä tuolloin muhimaan.

Seuraavan kerran ajatuksia asian tiimoilta vaihdettiin vasta lokakuussa 2013. Tommi ja Joel olivat konseptoineet uuden mobiilisovelluksen, johon he tarvitsivat ohjelmistokehittäjiä. Kaverukset kysäisivät, olisiko Tonilla tai Sakulla tiedossa sopivia tyyppejä tehtävään. Toni ja Saku taas vastavuoroisesti tiedustelivat, olisiko Tommilla ja Joelilla tiedossa päteviä myyntitykkejä eTaskulle. Pian miehet huomasivatkin, että he voisivat auttaa toinen toisiaan.

Tammikuussa 2014 nelikko sopi, että Toni ja Saku ryhtyisivät tekemään Tommille ja Joelille koodausta uuteen sovellukseen. Vastapalvelukseksi Tommi ja Joel ottaisivat kontolleen eTaskun myyntityön. Nopeasti kävi kuitenkin selväksi, että Showroom-nimellä kulkenut sovellus kannatti jättää taka-alalle ja keskittää kaikki panokset eTaskun myyntiin ja kehittämiseen.

Mitä yhteistyö on meille opettanut?

  1. Kaupalliset ja tekniset osaajat tulisi saattaa toimimaan yhteistyössä. Tulisi luoda tilanteita, joissa eri osaamistaustoja edustavien henkilöiden kanssakäyminen ja yhteistyö tapahtuisi luonnollisella tavalla. Monipuolista osaamista omaavat tiimit saavuttavat parhaat tulokset!
  2. Osallistukaa rohkeasti erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, löydätte kenties tulevan yhtiökumppaninne sieltä.
  3. Loistava tuote ei yksistään riitä. Hyvä, monipuolista osaamista omaava tiimi ja oikeat henkilöt ovat avain onnistumiseen.

”Unohda kuittirumba keskity oleelliseen”

Kevättalven 2014 aikana eTaskun strategia ja missio kirkastettiin. Aluksi eriytimme selkeästi kaksi eri kohderyhmää: loppuasiakkaat ja kirjanpitäjät. Esitimme itsellemme seuraavat kysymykset:

Miksi asiakasyritykset käyttävät eTaskua?

He saavat arkistoitua kuitit tehokkaasti ja välttyvät kadonneilta kuiteilta ja ylimääräisiltä työvaiheilta.

Miksi yritykset haluavat tehdä näin?

Jotta he saavat kuitit toimitettua tehokkaasti ja varmasti kirjanpitoon ilman tulonmenetyksiä. Kuittien skannaus onnistuu tehokkaasti ja nopeasti älypuhelimella.

Miksi tämä on tärkeää?

Kun kuittien kanssa pelaaminen nopeutuu ja helpottuu, työntekijät saavat keskittyä täysillä omaan tehtäväänsä ja “ylimääräiset” työt saadaan hoidettua mahdollisimman tehokkaasti.

Miksi tilitoimistot käyttävät eTaskua?

Näin he saavat kuitit asiakkailta keskitetysti yhdestä paikasta siistissä, päivämääränmukaisessa järjestyksessä.

Miksi tilitoimistot haluavat tehdä näin?

Jotta asiakkaiden kirjanpito voidaan tehdä tehokkaasti ajallaan, eikä puuttuvien kuittien perään tarvitse kysellä.

Miksi tämä on tärkeää?

Kuittien skannaus ja paperien järjestely ei kuulu kirjanpitäjille. Kirjanpitäjät voivat keskittyä täysillä omaan ydinosaamiseensa eli asiakkaidensa taloudesta huolehtimiseen ja taloudellisten tunnuslukujen tulkitsemiseen ja avustamiseen. Lisäksi tilitoimiston oma toiminta tehostuu kaiken materiaalin ollessa reaaliaikaisesti kirjanpitäjien saatavilla.

eTaskun asiakaslupaus voidaankin tiivistää seuraavaan lauseeseen: “Unohda kuittirumba — keskity oleelliseen”. eTasku antaa loppuasiakkaille ja kirjanpitäjille mahdollisuuden keskittyä entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa.


Lue myös nämä blogikirjoitukset: