Hyvän hissipuheen anatomia

Julkaistu: 20.2.2017
Hyvän hissipuheen anatomia

Millainen on hyvä hissipuhe?

Joskus yksi kymmensekuntinen voi riittää siihen, että saat yrityksellesi miljoonarahoittajan. Toisinaan yksi koneen hississä vietetty matka voi taata sinulle työpaikan tai arvokkaan yhteistyökumppanin.

Hissipuhe on peräisin rapakon takaa, jossa toisensa kohtaavat bisnesvelhot yrittävät vakuuttaa vastapuolen hissimatkan aikana. Mutta mikä on onnistuneen hissipuheen salaisuus?

Kuinka moni voi myöntää, ettei ole koskaan kuullut hyvää hissipuhetta? Kuinka moni on siitä huolimatta yrittänyt hioa yrityksensä puhetta kohti täydellistä?

Ihminen luo toisesta ihmisestä ensivaikutelman muutaman sekunnin perusteella. Sama pätee yritysmaailmassa. Potentiaalinen asiakkaasi on hukattu asiakas, ellet pysty kertomaan yrityksestäsi, tuotteestasi tai ideastasi vakuuttavasti.

Otetaan esimerkki:

Moro, mää oon Pasi Keijon Kaivimesta. Meidän yritys tekee vähän kaikkia noita raksahommia. Meillä on ollu ny vähä ongelmia tiäksää työntekijöitten kanssa ku ne väittää et mää oon p*ska esimiäs, mutta kyllä musta Janne ainakin diggaa. Janne on kyllä vähän ku mä. Äh, ainii jotain meidän firmasta *rapsuttaa päätään* niin no emmäätiä ihan perus raksafirma ollaan, että tuota soittele mulle niin kaivetaan sulle uudet salaojat.

Et varmaankaan ostaisi häneltä? Entä jos seuraava kohtaamasi yrittäjä pitäisi sinulle hieman erilaisen hissipuheen:

Terve, mä oon Joel eTaskulta. Hei, ootko sattumoisin nähnyt meidän virkistyspäiväkuittia? Sellanen puoltoistametrinen ja valkonen? Kuulostaako tutulta?

Joko nää on ajatuksia sun päässä tai sitten mää kuulostin äsken sun kirjanpitäjältä. Jep, niin mä arvelinkin. No, mulla on sulle ratkaisu. Se on eTasku. eTasku on sovellus, jonka sä lataat puhelimees sovelluskaupasta. Sovelluksessa sä otat sitten kuvan siitä kuitista, josta se matkaa turvallisesti eteenpäin sun kirjanpitäjälle. Samalla voit tehdä matka- ja kululaskut. Mää näytän sulle tästä nopeesti miten se toimii… Eiks ookkin aika helppoa? Jep, hei tossa on mun kortti nii ollaan yhteydessä!

Huh, olet myyty. Mietit ehkä hetken, mutta et kolmea sekuntia pidempään. Ostat ainakin idean. Päästät ajatuksen yhteistyöstä tai kaupasta hiipimään mieleesi. Näet yhteistyön mahdollisuudet ilman yhtäkään uhkakuvaa.

Noniin, mutta ymmärrät idean. Hyvä hissipuhe jättää sinulle tälläisen fiiliksen.

Puretaan hyvää hissipuhetta vielä hieman osiin.

1) Äsken kuultu hissipuhe oli hyvin harjoiteltu. Huomasit, ettei Joelin tarvinnut miettiä hetkeäkään vastaustaan, kun kysyit hänen yrityksestä.

2) Kiinnostuksesi heräsi jo ensimmäisen lauseen kohdalla, eikä mennyt aikaakaan, kun jo tajusit mitä kaikkea uutta ja arvokasta voisit saada. Puhe siis myi itsensä sinulle.

3) Hissipuhe oli varsin kompakti, mutta piti sisällään johdonmukaisen tarinan, joka oli samaistuttava.

4) Koit myös mielekkääksi sen, että Joel käytti muutamaa konkreettista ja visuaalista esimerkkiä kertoessaan yrityksestään.

5) Loppuun Joel lisäsi ehdotuksen jatkosta.

Siinähän olikin jo monta hyvän hissipuheen rakennuspalikkaa.

Laitathan sinäkin oman hissipuheesi kuntoon, ennen kuin menetät lisää potentiaalisia asiakkaita.

Blogikirjoitus on toteutettu yhteistyössä Proakatemian opiskelijoiden kanssa. Tämän blogi-kirjoituksen kirjoittajat löytyvät tiimistä nimeltä Ote Ratkaisut Osk.


Lue myös nämä blogikirjoitukset: