”Kun asiakkaalle tulee vähemmän ahdistusta kuittihärdellistä, niin tilitoimiston palvelukin tuntuu paremmalta”

Julkaistu: 2.12.2020. Muokattu viimeksi: 5.8.2021.
”Kun asiakkaalle tulee vähemmän ahdistusta kuittihärdellistä, niin tilitoimiston palvelukin tuntuu paremmalta”

Asiakastarina: EMU Growth Partners Oy

eTaskuun vuonna 2019 lisätty automaattinen kuvantunnistus nopeutti yrittäjien kuittirumbaa entisestään. Ominaisuuden hyödyt on huomattu myös tilitoimistopuolella.


EMU Growth Partners on vuonna 2007 perustettu asiantuntijatalo, joka tarjoaa kasvu- ja asiantuntijayrityksille taloushallinnon, juridiikan ja henkilöstöhallinnon palvelut saman katon alta. Yritys työllistää Helsingissä, Turussa ja Vantaalla yli 70 emulaista, ja kuluvan tilikauden liikevaihto asettunee noin 5,2 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja ja perustaja Samuli Saviala kertoo, että EMU:lla on hyödynnetty eTaskua asiakkaiden kanssa hajanaisesti aivan sovelluksen alkumetreiltä saakka.

”Tämän vuoden aikana olemme kuitenkin ajaneet eTaskua systemaattisemmin osaksi palvelukokonaisuuttamme pankki- ja luottokorttikuittien hallinnoinnissa. Mukaan on myös tullut hieman aiempaa isompia yrityksiä.”

Käänteentekeväksi hetkeksi Saviala mainitsee eTaskun OCR-ominaisuuden julkaisun vuoden 2019 lopulla. OCR eli automaattinen kuvantunnistus lukee ja täydentää kuitin tiedot suoraan käyttäjän ottamasta valokuvasta.

”Kaikenlaisia virityksiä on tullut matkan varrella nähtyä, mutta OCR toimii oikeasti hyvin. Se nopeuttaa loppukäyttäjän työtä ja samalla kirjanpitäjän tarvitsee entistä harvemmin kysellä puuttuvien tositetietojen perään. Meille on olennaista, että toimitetut materiaalit siirtyvät mahdollisimman automaattisesti omiin taloushallinnon ja kirjanpidon järjestelmiimme.”, Saviala toteaa.


Täydellisemmät aineistot ja tasaisempi työkuorma

Tällä hetkellä EMU:n asiakasyrityksistä parisenkymmentä toimittaa työntekijöidensä pankki- ja luottokorttikuitteja kirjanpitoon eTaskun avulla. Saviala arvioi, että tilitoimistojen näkökulmasta katsottuna kuittien vastaanottaminen eTaskulla on hyödyllistä ainakin kolmesta syystä.

”Sovelluksen kautta saapuvien materiaalien tiedot ovat usein täydellisempiä perinteisempiin toimitustapoihin verrattuna. Samalla materiaaleja tulee tilitoimistoon tasaisemmin pitkin kuukautta, kun kuittien kuvaamisesta muodostuu käyttäjälle rutiini. Kuitteja ei myöskään jää kadoksiin samalla tavalla, ja sähköpostiinkin saapuvat kuitit on helppo ohjata suoraan eteenpäin eTaskuun.”

Olipa kyseessä sitten yrittäjä, työntekijä tai kirjanpitäjä, olennaista on, että kuittien kanssa pelaaminen sujuu mahdollisimman vähällä vaivalla.

”Kun asiakkaalle tulee vähemmän ahdistusta kuittihärdellistä, niin tilitoimiston palvelukin tuntuu paremmalta”, Saviala tiivistää.

Kuva: EMU Growth Partners Oy

 


Lue myös nämä blogikirjoitukset: