Arvoton oma-aika

Julkaistu: 15.9.2015
Arvoton oma-aika

”Säästin, tein itse.”
”Teen itse saman asian tunnissa.”
”Saan kyllä hoidettua tämän itse ihan käsipelillä.”
”On kyllä kallista, saan tehtyä tämän itse ihan ilmaiseksi.”

Kuulostaako tutulta?

Monet yrittäjät ja yritykset syyllistyvät ”Säästin, tein itse”-syndroomaan. Oman ajan ja työntekijöiden tuntihinnaksi asetetaan pyöreästi 0 € (sis. alv 0/10/14/24 %). Kyseessä on mielestäni niin yleinen asia, että tarkastellaanpa hetki muutamaa yleisintä väitettä.

1. Minun aikani on ilmaista.

Vuonna 2013 suomalaisten keskiansio oli 3284 € (Lähde: Tilastokeskus). Työviikon pituus on 37,5 tuntia ja kuukaudessa tehdään keskimäärin 4 viikkoa töitä = 150 h. Tuntipalkaksi muodostuu siis: 21,9 € + yritykselle maksettavaksi jäävät palkan sivukulut. (Tämä laskelma pohjautuu tilastoihin ja keskiarvoihin, jokainen voi kuitenkin samalla kaavalla laskea oman tuntipalkkansa, yrittäjä on tietenkin sitten töissä sen 24/7).

Oletuksena jokainen tunti maksaa siis noin 22 € + turhaan työhön käytetty aika on luonnollisesti pois tuottavasta työstä/hyvinvoinnin kannalta tärkeästä vapaa-ajastasi.

Sinun oma aikasi ei siis todellakaan ole ilmaista.

2. Sähköiset palvelut ovat kalliita ja tehottomia. Lisäksi niiden opettelu vie tuhottomasti aikaa.

Mietitäänpä tätä hetki. Jos sinun ”turhan” työsi tuntihinta on noin 22 € + samalta tunnilta tuottavalta työltä menetyt tulot asettuvat monien sähköisten ja ulkoistettujen palveluiden hinnat täysin uuteen valoon.

Monet palvelut ensinäkin nopeuttavat/automatisoivat jo olemassa olevia työtehtäviä + tarjoavat säästetyn ajan ja rahan lisäksi muitakin etuja.

Tässä muutamia meidän käyttämiä palveluita listattuna:

Slack:

Meidän 9 hengen tiimin sisäinen viestintä hoidetaan  kätevästi Slack-nimisen chattipalvelun avulla. Slack on huomattavasti sähköpostia ketterämpi ja mukavampi kommunikointikanava.

Vaihtoehtoinen ratkaisu:

Käyttää yrityksen sisäiseen viestintään tehotonta ja aikaa syövää sähköpostia.

Procountor:Aika on rahaa

eTaskun taloushallinto pyörii Procountorissa. Kaikki myyntilaskumme lähtevät Procountorista + vastaanotamme verkkolaskut Procountorin kautta.  Saamme Proocountorista reaaliaikaisen kuvan yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Paperia ei eTaskun taloushallinnossa liiku.

Vaihtoehtoinen ratkaisu:

Toimittaa tositteet kerran kuussa paperilla kirjanpitäjälle. Tositteiden kuskaus ja järjestely syö sinulta ja kirjanpitäjältäsi aikaa ja vaivaa.

Freshdesk:

Asiakaspalveluun tulevat sähköpostit käsittelemme Freshdesk-nimisessä palvelussa. Kaikki asiakaspalvelusta vastaavat henkilömme pääsevät näkemään viestit ja tehtävien jako on eri henkilöiden kesken on selkeää ja helppoa. Lisäksi pystymme helposti seuraamaan mistä aihealueista meille tulee eniten kyselyitä asiakaspalveluun ja pystymme siis kiinnittämään juuri tämän osa-alueen parantamiseen erityistä huomiota.

Vaihtoehtoinen ratkaisu:

Hoitaa asiakaspalvelu pelkän sähköpostin kautta. Kukaan ei osaa sanoa varmaksi onko joku jo hoitanut asian vai missä tilanteessa asian käsittely on.

Osa yllä mainituista palveluista on alkuun jopa ilmaisia ja muuttuvat maksullisiksi vasta tietyn käyttäjämäärän jälkeen. Aloittaminen on siis todella edullista. Muun muassa näiden palveluiden avulla olemme säästäneet satoja työtunteja.

Kaikki yllämainitut palvelut ovat myös todella helppo ottaa käyttöön, eikä niiden opetteluun todellakaan kulu paljoa arvokasta aikaasi.

3. Olen pärjännyt tähän asti hyvin ilmankin

Varmasti olet pärjännyt ilmankin, mutta miksi et kehittäisi yrityksesi toimintaa? Varmasti mietit aktiivisesti myynnin ja markkinoinnin kehitystä ja tulevaisuutta. Nämä ovat toki yrityksen tärkeimmät toiminnot, mutta myös muiden osa-alueiden tulee olla yrityksessä ajantasalla. Onkin silkkaa hölmöyttä olla kehittämättä yritystäsi kokonaisuutena.

Kaikkien yritysten osa-alueiden kuntoon pistäminen johtaa väistämättä siihen, että pystyt keskittymään entistä enemmän omaan ydinosaamiseesi ja asiakkaistasi huolehtimiseen.

-Tommi

Kirjoittaja toimii eTaskun markkinointihipsterinä ja raipan heiluttajana.

Tähän blogikirjoitukseen käytetty aika maksoi eTaskulle noin 80 € + sivukulut.


Tommi Keränen

Mainostoimisto-hipsterin irvikuva. eTaskun markkinointipuolen lisäksi Tommi heiluttaa raippaa ja toimitusjohtaa eTaskun rytmiryhmää.

Lue myös nämä blogikirjoitukset: