Tilitoimistoissa huomattua: eTaskun käyttäjät ovat helppoja asiakkaita

Julkaistu: 7.5.2016. Muokattu viimeksi: 12.6.2024.
Tilitoimistoissa huomattua: eTaskun käyttäjät ovat helppoja asiakkaita

Monissa tilitoimistoissa koetaan kerran kuukaudessa ruuhkapiikki, kun yrittäjät ja yritykset toimittavat samalla kertaa kirjanpitoon ison mapillisen kertyneitä käteis-, pankki- ja luottokorttikuittejaan.

Viime vuosien aikana yli 15 000 yritystä on lopettanut paperisen kuittirumbansa eTaskun avulla, mutta hyötyihin nähden sähköisen taloushallinnon mahdollistamia uusia palveluja hyödyntää yhä liian harva yritys.

Aika- ja rahasäästöjen lisäksi eTasku on omalta osaltaan tekemässä yrityksen kirjanpidosta reaaliaikaisempaa, ja tämä helpottaa yrittäjän lisäksi myös kirjanpitäjien ja tilitoimistojen arkea. Tilitoimisto Klaconissa myynnistä ja konsultoinnista vastaava Jani Viitasaari toteaa, että eTaskua tai vastaavia sovelluksia hyödyntävät yrittäjät ovat tilitoimistojen näkökulmasta helppoja asiakkaita.

”Kun asiakkaat toimittavat meille kuitteja sähköisesti, kirjanpitoa voidaan tehdä koko ajan, eikä työ ole sidoksissa siihen, koska yrittäjä toimittaa meille sen ison kuukausittaisen kuittimappinsa.”

Työkuorman tasaantumisen lisäksi myös aikaa säästyy, sillä tutkimusten mukaan yhden paperisen käteiskuitin tai tositteen käsitteleminen vie kirjanpitäjältä noin 5 minuuttia työaikaa. eTaskun avulla kuitit puolestaan pamahtavat suoraan kirjanpito-ohjelmaan sähköisesti ja aikajärjestyksessä.

Tilitoimistoille eTaskun käyttö on täysin ilmaista, mutta monissa toimistoissa asiakasyrityksiä halutaan kannustaa eTaskun käyttöön maksamalla kuukausimaksut heidän puolestaan – niin paljon palvelun käyttö helpottaa ja nopeuttaa kirjanpitäjien työtä.

klaconetaskuv2

Viitasaari kertoo, että varsinkin pienistä yrityksistä harmittavan pieni osuus hyödyntää digitalisaation tarjoamia uusia mahdollisuuksia taloushallinnossaan. Myös tilitoimistojen toiminnassa olisi kuitenkin petraamisen varaa uusia palveluja tarjottaessa.

”Monesti yrittäjät ja yritykset voivat kokea sähköisen taloushallinnon palvelut liian monimutkaisina tai vaikeina, jos tilitoimistot eivät osaa kunnolla tuotteistaa palveluja. Yrittäjille on osattava kertoa riittävän selkeästi, mitkä ovat hyödyt ja miten prosessi etenee, kun siirrytään käyttämään uusia sähköisiä palveluja”, Viitasaari toteaa.

Esimerkiksi eTaskusta puhuttaessa Viitasaari käyttää mielellään konkreettisia esimerkkejä.

”Yrittäjän kannalta eTasku on helppo, koska kuvaamisen jälkeen kuitin voi unohtaa, eikä rahapussista tarvitse kerran kuukaudessa kaivella isoa nippua kuitteja ja miettiä, mistä ne ovatkaan tulleet. Yrittäjät ovat myös tyytyväisiä, kun kuitteja ei ehdi hukkua ja kaikki kustannukset saadaan mukaan kirjanpitoon.”

Viitasaaren mukaan tilitoimistobisnes elää parhaillaan tietynlaista murrosvaihetta, kun vanhoja tilitoimistoyrittäjiä eläköityy, isot toimijat ostavat pienempiä ja palvelut siirtyvät yhä enemmän konsuiltoivaan muotoon. Myös taloushallinnon yhä voimistuva digitalisoituminen tulee muovaamaan toimialaa tulevina vuosina, vaikka ajatus täysin paperittomasta tilitoimistosta onkin vielä utopiaa.

”Sähköisen taloushallinnon tuomat uudet mahdollisuudet ja niiden laajamittainen hyödyntäminen on yksi tapa, jolla tilitoimistot pystyvät lähivuosina paitsi lisäämään omaa tehokkuuttaan, myös samalla parantamaan asiakkaille tarjottavia palveluja.”, Viitasaari uskoo.

Jo yli puolet suomalaisista tilitoimistoista ja kirjanpitäjistä säästää aikaa ja tasoittaa kuukausittaista työkuormaa vastaanottamalla asiakkailtaan kuitteja eTaskun avulla. eTasku on tilitoimistoille täysin ilmainen, ja palvelun käyttöönotto tilitoimistolle ja asiakkaalle kestää vain muutaman minuutin. Joko sinun tilitoimistossasi vastaanotetaan kuitteja eTaskun avulla?


Pekka Äijälä

eTaskun palloa potkiva markkinointihahmo, joka syttyy uuden oppimisesta. Pekka vastaa eTaskulla markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta.

Lue myös nämä blogikirjoitukset: