Keskikokoisessakin suomalaiskaupungissa saatetaan kuukauden aikana tehdä nelinumeroinen määrä Google-hakuja, joiden tarkoituksena on löytää tietoa paikallisista kirjanpito- ja taloushallintopalveluista. Jos tilitoimiston hakukonelöydettävyys on heikko, se ei näy hakutuloksissa juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat haluavat kartoittaa eri vaihtoehtoja ennen yhteydenottoa tai tarjouspyynnön lähettämistä. Kysyimme digitaalisen markkinoinnin konsultti Sampsa Vainiolta, mitkä ovat tyypillisimpiä syitä yritysten huonolle näkyvyydelle Googlen ilmaisissa hakutuloksissa ja millä toimenpiteillä näkyvyyttä voi lähteä kehittämään.
Vaikka puskaradio on tilitoimistoalalla edelleen tehokas keino uusien asiakkaiden hankintaan, koko ajan suuremman ostajajoukon tie tuotteen tai palvelun luo alkaa digitaalisista kanavista. Tutuin esimerkki kaikille lienee Google, sillä pelkästään Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa Google-hakua.
Taloushallinnon ala ei ole mikään poikkeus. Kun tilitoimistopalveluista kiinnostunut potentiaalinen asiakas haluaa vertailla eri vaihtoehtoja, varsin usein hän lähtee kaivamaan tietoa juuri Googlesta. Etsipä asiakas sitten edullista kirjanpitäjää Lieksasta tai tilitoimistoa Turusta, hakutulossivun näkymä on useimmiten seuraavankaltainen:
Neljä ensimmäistä tulosta ovat mainoksia. Mainostava yritys maksaa Googlelle joka kerta, kun hakukoneen käyttäjä klikkaa mainosta. Kaupungista riippuen yhden klikin hinta voi olla useita euroja.
Mainosten alapuolelta googlaaja löytää paikallisen karttanäkymän sekä tekstimuodossa olevat luonnolliset eli ilmaiset hakutulokset – niiden joukkoon ei voi päästä maksamalla, vaan Google määrittää järjestyksen omiin laatukriteereihinsä nojaten.
Tilitoimiston tapaisiin palveluihin kohdistuvissa hauissa ei ole lainkaan epätyypillistä, että suuri osa käyttäjien klikkauksista kohdistuu ilmaisiin hakutuloksiin. Näissä tuloksissa korkealle nousevan yrityksen verkkosivuille virtaa ilmaiseksi kävijöitä, jotka eivät ole ketä tahansa renkaanpotkijoita. He ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksen tarjoamista palveluista.
Tämän takia yrityksen kannattaa olla kiinnostunut ilmaisten hakutulosten kärkipaikoista, vaikka se hyödyntäisikin myös maksullista Google-mainontaa.
Ilmaisten hakutulosten järjestys ei tietenkään perustu sattumaan, vaan asiaan voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla. Annetaan seuraavaksi Digily Oy:n Sampsa Vainion avata kyseistä termiä hieman käytännönläheisemmin.
Hakukoneoptimointi ei ole poppakonsteja vaan pitkäjänteistä kehittämistä
Sampsa Vainio on 31-vuotias helsinkiläinen digitaalisen markkinoinnin konsultti, joka parantaa asiakkaidensa näkyvyyttä verkossa niin hakukoneoptimoinnilla kuin maksetulla mainonnalla. Perustamansa Digily Oy:n kautta hän konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli sataa yritystä Suomessa ja ulkomailla. Vainio toteaa, että varsinkin pienyritysten keskuudessa ensimmäinen este hakukoneoptimoinnin hyödyntämiselle on usein tiedonpuute.
”Yrityksessä ei välttämättä ole tiedostettu, että verkkonäkyvyyden parantamiseksi voisi ylipäätään tehdä jotain. Ei välttämättä olla tietoisia siitä, mitä hakukoneoptimointi oikeastaan tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä voisi liiketoiminnalle olla.”
Tiivistetysti ilmaistuna hakukoneoptimoinnilla (search engine optimization eli SEO) viitataan kaikkiin niihin toimenpiteisiin, joilla pyritään nostamaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden ilmaisissa hakutuloksissa halutuilla hakutermeillä. Tavoitteena on saada verkkosivustolle enemmän omaan kohderyhmään kuuluvia kävijöitä ja tehdä heistä uusia asiakkaita.
Tavanomaisimpia käytännön esimerkkejä hakukoneoptimoinnista ovat muun muassa seuraavat osa-alueet:
- Sivuston nykytilan kartoitus ja oikeiden avainsanojen tutkiminen. Avainsanat määrittämällä tiedetään, millaisilla hakusanoilla potentiaaliset asiakkaat tietoa etsivät. Esimerkiksi kouvolalaiselle tilitoimistolle yksinkertaisin esimerkki hakusanasta on tietysti tilitoimisto kouvola, mutta hyviä hakuvariaatioita on paljon muitakin.
- Sivuston nykyisen tekstisisällön ja otsikoiden muokkaaminen paremmin hakuja vastaaviksi. Teksteissä, url-osoitteissa ja erityisesti otsikoissa kannattaa käyttää niitä termejä, joita asiakkaatkin käyttävät hakukoneella tietoa etsiessään.
- Täysin uusien sisältösivujen suunnittelu ja kirjoittaminen, mikäli sivustolta uupuu tietoa niistä asioista, joita potentiaaliset asiakkaat hakevat.
- Sivuston löydettävyyttä mahdollisesti estävien indeksointiongelmien selvittäminen ja poistaminen, sivuston nopeuttaminen sekä muu niin sanottu tekninen hakukoneoptimointi. Kukaan ei pidä hitaasti latautuvista verkkosivuista, joten myöskään Google ei halua johdattaa käyttäjiään sellaisille.
- Googlen hakutulossivulla näkyvien tekstiotsikoiden ja niiden alapuolella näkyvien hieman pidempien sivukuvausten (title ja meta description) hiominen paremmiksi. Googlaa esim. tilitoimisto + oma kaupunkisi ja vertaile saamiasi hakutuloksia. Mitä niistä klikkaisit, jos olisit potentiaalisen asiakkaan saappaissa?
- Linkkien ansaitseminen tai hankkiminen muilta verkkosivustoilta. Tämä on yksi tehokkaimmista tavoista nostaa oman sivuston hakukonenäkyvyyttä. Google pitää luotettavampana sellaisia sivustoja, joihin muut laadukkaat sivustot linkittävät. Jos linkki tulee oman toimialan sivustolta, aina parempi.
- Tuplasisällön poistaminen, mikäli verkkosivustolta esimerkiksi löytyy useampia alasivuja, joissa puhutaan täysin samoista asioista samoilla avainsanoilla ja otsikoilla. Hakukone arvostaa uniikkia sisältöä, ja päällekkäiset sisällöt hankaloittavat Googlen hakurobotin työtä.
- Muu käyttäjäkokemuksen yleinen parantaminen, jolla pyritään siihen, että kävijä löytää sivustolta helposti etsimänsä (helppo navigointi) ja sivustoa on miellyttävä katsoa ja käyttää (siisti ulkoasu, helposti luettava fontti, toimii kaikilla laitteilla jne.). Google ei pidä sivustoista, jotka eivät toimi kunnolla mobiililaitteilla.
Vainio muistuttaa, että olennainen osa hakukoneoptimointia on myös tulosten seuraaminen ja tarvittavien muutosten tekeminen havaintojen perusteella. Tavanomaisin seurantatyökalu on Google Analytics, jonka avulla saadaan tietoa muun muassa hakukoneista saapuvan liikenteen määrästä sekä kävijöiden toiminnasta verkkosivulla.
”Monesti pienten yritysten kanssa törmää siihen, että verkkosivujen hyödyllisyyttä ja tuottoa ei mitata millään tavalla. Voi olla, että sivustolta löytyy jokin lomake, mutta kenelläkään ei ole mitään hajua yhteydenottojen määrästä tai siitä, mitä reittiä pitkin lomakkeen täyttävät kävijät saapuvat sivustolle.”
Sisällön vähäinen määrä laskee monen pienen tilitoimiston hakukonenäkyvyyttä
Vainio sanoo, että pienyritysten verkkosivuja vaivaavat hakukonenäkyvyyden kannalta usein hyvin samankaltaisina toistuvat ongelmat. Yksi tyypillisimmistä syistä huonolle Google-näkyvyydelle on sisällön vähäinen määrä.
Esimerkiksi tilitoimistojen tapauksessa tämä voi tarkoittaa sitä, että sivustolta löytyy mahdollisesti vain muutama alasivu (palvelut, yhteystiedot), joissa on tekstisisältöä muutaman kappaleen verran. Varsin usein näkee, että kaikki tarjotut palvelut (esim. kirjanpito, palkanlaskenta, veroneuvonta jne.) on listattu yhdelle sivulle ranskalaisilla viivoilla. Käyntikorttityylisen sivuston on vaikea nousta esiin, jos hakukoneen käyttäjä etsii juuri tiettyä tilitoimiston tarjoamaa palvelua. Mahdollista se voi toki olla, jos kilpailu on vähäistä.
”Hyvä lähtökohta on, että kaikille yrityksen tarjoamille tärkeimmille palveluille olisi rakennettu oma alasivunsa, jossa kerrotaan riittävän kattavasti kyseisen palvelun hyödyistä ja sisällöstä. Avainsanatutkimuksella varmistetaan, että nämä sivut rakennetaan niiden termien ympärille, joita käyttäjät hakevat.”
Kaupungista riippumatta suosituimpia yleisiä hakusanoja ovat tilitoimisto paikkakunta sekä kirjanpito paikkakunta. Sivuston teksteissä ja otsikoissa kannattaa kuitenkin tarvittaessa huomioida myös hieman tarkemmat hakulausekkeet, joiden käyttäjä tietää jo paremmin, mitä on etsimässä.
Esimerkiksi pientä tilitoimistoa, edullista kirjanpitoa, tilitoimistoa pienelle yritykselle tai kirjanpitoa yhdistykselle etsivä googlaaja on usein jo hieman lähempänä yhteydenottoa tai tarjouspyynnön jättämistä. Kaikki riippuu tietysti siitä, millaisia palveluja tilitoimisto myy ja kenelle.
”Ei kannata tuijottaa pelkästään avainsanan kuukausittaista hakumäärää, vaan miettiä myös sitä, missä vaiheessa ostopolkua haun tekevä henkilö on. Tietyllä pidemmällä hakutermillä saatetaan tehdä vain pieni määrä hakuja per kuukausi, mutta näiden hakujen kautta saapuvat käyttäjät konvertoituvat suuremmalla todennäköisyydellä asiakkaiksi.”, Vainio toteaa.
Varsin usein tilitoimistopalveluista kiinnostuneet googlaajat haluavat tehdä vertailua hinta edellä. Hintoja vertaileva käyttäjä on usein jo varsin lähellä ostovaihetta. Jos esimerkiksi pienyrittäjiä palveleva pieni paikallinen tilitoimisto markkinoi palvelujaan edullisina, hinnat on hyvä avata verkkosivustolla euromääräisten esimerkkien kera.
Välillä Google nostaa ne jopa suoraan hakutulossivun luonnollisten tulosten kärkeen, kun googlaaja hakee tietoa kirjanpidon hinnoittelusta – alla esimerkki hakutulossivulta.
Vaikka kirjanpidon ja muiden taloushallinnon palveluiden hintaan vaikuttaa aina monta tekijää, jonkinlaisia esimerkkejä kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä antamaan. Erityisesti pienyrittäjille hintatiedot ovat tärkeitä, ja tilitoimisto voi heti tippua pois vertailtavien vaihtoehtojen joukosta, ellei se kerro mitään hinnoistaan.
”Hintojen avaaminen on hyvää asiakaspalvelua, joka auttaa ostopäätöksessä. Samalla se helpottaa myös yritystä suodattamaan pois sellaisia yhteydenottoja, joissa selviää heti, että asiakkaan budjetti ja yrityksen hinnoittelu eivät kohtaa”, Vainio toteaa.
Google My Business on lähtökohta paikallisen hakukonenäkyvyyden kehittämiseen
Olennainen osa paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamista on myös Google My Business -tilin ylläpito, joka vaikuttaa siihen, miten yritys näkyy paikallisissa hauissa (esim. palvelu + kaupunki).
Artikkelin alussa oleva kuva on esimerkki paikallisesta hausta, johon Google tarjoaa vastaukseksi karttanäkymää, jossa on lueteltu paikallisia yrityksiä. Kartalle nouseminen on huomattavasti helpompaa, kun yrityksen Google My Business -tilin tiedot ovat yksityiskohtaiset ja ajantasaiset.
Google My Business on maksuton yritysprofiili, jonka tilitoimisto voi ottaa omaan hallintaansa ja kertoa sen kautta Googlelle olennaisia tietoja omasta toiminnastaan. Näitä tietoja – esimerkiksi puhelinnumeroa, paikkakunta- ja osoitetietoja, aukioloaikoja sekä kuvia – Google voi näyttää suoraan hakutulossivulla silloin, kun joku googlaa paikallisia tilitoimistoja tai suoraan tietyn tilitoimiston nimeä. Alla esimerkki.
”Tiedot ja yrityksen kuvaus kannattaa ilmoittaa mahdollisimman kattavasti ja huolehtia siitä, että toimiala on oikein ja yhteys- ja osoitetiedot profiilissa ovat samat kuin yrityksen verkkosivuillakin”, Vainio evästää.
Omalla Google My Business -sivulla tilitoimisto voi halutessaan julkaista lyhyitä postauksia tai kerätä arvosteluja asiakkailtaan. Myös Facebook-arvosteluista on mahdollista saada tietoa näkyviin.
Google My Business -tili ja laadukas hakukoneoptimoitu verkkosivusto tukevat toinen toistaan. Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaita mahdollisia vastauksia, joten karttanäkymäänkin nousevat herkemmin sellaiset yritykset, joiden verkkosivuilta hakijat löytävät etsimänsä tiedot.
Lue lisää: Useimmin kysytyt kysymykset Google My Business -tilistä
Ulkoisten linkkien puute voi torpedoida laadukkaankin sivuston näkyvyyttä
Entäpä jos tilitoimiston verkkosivut hautautuvat tärkeillä avainsanoilla hakutulosten kakkossivulle, vaikka sivusto on käyttäjäystävällinen, teknisesti toimiva ja sisältökin on silkkaa priimaa. Näin voi helposti käydä hieman suuremmassa kaupungissa, jossa tilitoimistoja on määrällisesti enemmän ja kilpailu kovempaa.
Monesti syynä on ulkoisten linkkien puute.
Google haluaa tarjota käyttäjilleen hakutuloksia, joiden laatuun se voi luottaa. Muilta laadukkailta verkkosivustoilta omalle sivustolle tulevat linkit ikään kuin viestivät Googlelle sivuston luotettavuudesta. Ulkoiset linkit eli backlinkit ovatkin yksi tärkeimmistä hakukonesijoituksia nostavista tekijöistä.
Vainio toteaa, että mistä tahansa linkeistä ei kuitenkaan ole suurta hyötyä. Vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa linkkaavan sivuston laatu, yhteys oman sivuston aihealueeseen sekä linkin olomuoto ja ankkuriteksti. Asiat ovat varsin mukavasti, jos linkki on tekstimuodossa ja ankkuriteksti eli linkissä lukeva teksti sisältää yrityksen kannalta relevantin avainsanan.
Linkin tulee myös olla niin sanottu dofollow-linkki. Esimerkiksi keskustelupalstoille, someen tai artikkelien kommentteihin lisätyt linkit sisältävät usein automaattisesti nofollow-tagin, jolloin linkillä ei ole vaikutusta hakukonesijoituksia määriteltäessä.
Mistä hyviä linkkejä sitten voi saada?
”Esimerkiksi yrityksen yhteistyökumppanit, alihankkijat tai referenssiasiakkaat ovat yleisiä kohteita linkinhankintaan. Kannattaa myös selvittää, millaisia mainintoja omasta yrityksestä tällä hetkellä löytyy netistä. Linkkiä on helppo lähteä pyytämään, jos yritys on mainittu esimerkiksi jollain omaan toimialaan liittyvällä sivustolla ilman linkitystä.”
Vainio mainitsee, että verkostoituminen omalla alalla auttaa ylipäätään paljon. Linkkien saaminen on helpompaa, jos tuntee ihmisiä, jotka ovat jollain tapaa sidoksissa alaan liittyviin verkkosivustoihin. Tällöin esimerkiksi haastattelun antaminen tai asiantuntija-artikkelin kirjoittaminen ovat yleisiä keinoja linkinhankintaan. Niin sanotut vieraskynäkirjoitukset ovat tästä tuttu esimerkki.
Jos tilitoimisto ostaa hakukoneoptimointia mainostoimistokumppaniltaan, linkinhankinta kannattaa aina ottaa puheeksi. Yhteistyökumppanin tulisi pystyä läpinäkyvästi kertomaan, mistä se linkityksiä hankkii.
Helpoimpia linkkejä ovat tietysti sellaiset linkit, joita ei tarvitse erikseen pyytää. Ansaittuja linkkejä voi saada esimerkiksi tuottamalla tilitoimiston verkkosivuille laadukasta ja käyttäjää palvelevaa sisältöä, johon muut linkkaavat.
Palataan siis vielä lyhyesti sisältöihin.
Katso myös: Backlink-työkalu, jolla voi suuntaa-antavasti tutkia omalle sivustolle osoittavia linkkejä
Google palkitsee näkyvyydellä sivustoja, jotka tarjoavat parhaita vastauksia käyttäjien ongelmiin ja kysymyksiin
Taloushallinto- ja tilitoimistoalaan liittyvät Google-haut ovat tietysti paljon muutakin kuin paikallisia hakuja, joilla etsitään tiettyä palvelua tietystä kaupungista. Ei siis ihme, että monien tilitoimistojen verkkosivuilta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa muun muassa yrittäjyyteen, kirjanpitoon ja verotukseen liittyvistä aihealueista.
Tällaiset sisällöt auttavat tilitoimistoa nousemaan hakutuloksiin yhä useammilla omaan toimialaan liittyvillä hauilla, joita potentiaaliset asiakkaat tekevät ennen varsinaiseen ostovaiheeseen siirtymistä. Hakukoneoptimoitu sisältö on siis myös keino lisätä brändin näkyvyyttä, jolloin tilitoimiston nimi on herkemmin asiakkaan mielessä ostopäätöksen lähestyessä.
Verkkosivuilta löytyvistä laatusisällöistä on toki hyötyä myös muilla digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla – yhtenä esimerkkinä remarketing eli uudelleenmarkkinointi. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tilitoimiston digimainontaa voidaan muilla nettisivuilla tai somekanavissa kohdentaa sellaisille henkilölle, jotka on jo aiemmin käyneet tilitoimiston verkkosivuilla lukemassa artikkelin esimerkiksi tilitoimiston vaihtamisesta tai kirjanpitäjän valintaan vaikuttavista tekijöistä.
Millaisista aiheista sisältöä sitten kannattaa tuottaa, jos se resurssien puolesta on mahdollista?
”Hyvä lähtökohta sisältöaiheiden miettimiseen on pohtia, mitä tilitoimiston nykyiset asiakkaat useimmiten kysyvät ja millaisiin ongelmiin he kaipaavat apua. Sen jälkeen voidaan katsoa, millaisilla hauilla samoja asioita etsitään Googlesta”, Vainio sanoo.
Hyvä sisältö on asiakaspalvelua paitsi uusille myös nykyisille asiakkaille. Taloushallinnon ala on varsinainen aarreaitta, kun mietitään niin sanottuja ikivihreitä aiheita, joista etsitään tietoa vuodesta toiseen. Laadukas, kattava ja paljon haetusta aiheesta kirjoitettu hakukoneoptimoitu teksti voi helposti kerätä joka kuukausi nelinumeroisen määrän lukijoita vielä vuosia julkaisunsa jälkeen.
Vaikka tekstiin ja otsikoihin on hyvä mahduttaa olennaiset hakusanat, sisältö kirjoitetaan aina ihmistä eikä hakukonetta varten. Laatu on tässäkin asiassa määrää tärkeämpi.
”Googlekin huomaa nopeasti, jos sisältöjen parissa viihdytään ja niistä on käyttäjille oikeaa hyötyä. Yleensä palkintona on entistä enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa.”
Sisältöjen tekeminen on hyvä esimerkki hakukoneoptimoinnin osa-alueesta, jota monet yritykset toteuttavat myös itsenäisesti tai kumppanin ohjeistamana. Teknisempi puoli on kuitenkin lähes aina fiksumpaa ulkoistaa.
Vainio mainitsee, että asiantuntija osaa myös aina paremmin arvioida, mihin asioihin hakukoneoptimoinnin paukut kannattaa panostaa. Joskus hyvinkin pienillä muutoksilla voidaan saada aikaan merkittävää kasvua hakukoneista tulevan ilmaisen liikenteen määrässä. Koko verkkosivustoa ei kannata lähteä remontoimaan, jos olennaisin syy huonoon näkyvyyteen onkin vain esimerkiksi ulkoisten linkkien puute.
Mihin asioihin hakukoneoptimointia ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota?
Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimointia ostettaessa on yhteistyön läpinäkyvyys. Optimointiin kuuluu monia erilaisia työvaiheita, joten palvelun tarkka sisältö täsmentyy aina yrityksen tarpeiden mukaan. Siksi tilitoimistoyrittäjän tai markkinointivastaavan on itsekin hyvä ymmärtää edes perusasiat hakukoneoptimoinnista.
”Digikumppanin pitää pystyä selkeästi kertomaan, mitä he käytännössä aikovat tehdä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Hiotaanko ensin sisältöjä vai hankitaanko linkkejä? Jos hankitaan, niin mistä? Jokin on usein pielessä, jos asioita tarvitsee peitellä ja tulosten raportointi ontuu.”
Perusvaatimus on tietysti myös se, että hakukoneoptimointia tekevä yritys ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Sisältöjen tuunausta ja avainsanojen valintaa varten tarvitaan tietoa siitä, miten ja miksi kyseisen yrityksen palveluita ostetaan.
Vainio kehottaa ostajaa tutkimaan myös sitä, miten optimointipalveluja tarjoava yritys on itse hoitanut oman hakukonenäkyvyytensä.
”Jos yrityksen verkkosivut löytyvät helposti heidän omilla palveluillaan, niin ehkä he osaavat parantaa myös muiden näkyvyyttä. Hakukoneoptimointia myyvien yritysten ei juuri tarvitse tyrkyttää palveluitaan, vaan ostajat löytävät usein itse myyjän luokse.”
Hakukoneoptimointi ja maksettu Google-mainonta kulkevat käsi kädessä
Mistä sitten tietää, onko hakukoneoptimointi ylipäätään kannattava sijoitus vai olisiko fiksumpaa lähteä ensin tavoittelemaan näkyvyyttä maksullisen Google-mainonnan avulla? Vainio sanoo, että molemmat vaihtoehdot tukevat toinen toistaan.
”Avainsanatutkimusta tarvitaan niin maksullisen mainonnan kuin hakukoneoptimoinnin aloittamiseen. Jos verkkosivusto on kunnossa, niin monesti ensin testataan mainonnalla tehokkaimpia avainsanoja. Sen jälkeen voidaan lähteä nostamaan parhaiten kauppaa tuovien termien näkyvyyttä myös ilmaisissa hakutuloksissa.”
Mainonnalla yrityksen saa nostettua hakutulossivulle heti, mutta jokainen klikki maksaa. Tuloksetkaan tuskin ovat kovin mairittelevia, jos yrityksen verkkosivuston sisällöissä on olennaisia puutteita. Hyvä sisältö taas on perusedellytys myös hakukoneoptimoinnin toimivuudelle.
Varsin monessa tilitoimistossa onkin todettu, että molempi parempi – mikäs sen tehokkaampaa kuin löytyä Googlen ykkössivulta sekä mainoksista että luonnollisista hakutuloksista. Ilmaisen näkyvyyden kasvaessa maksetun mainonnan budjettia voidaan kuitenkin tarvittaessa lähteä ruuvaamaan alaspäin.
”Hakukoneoptimoinnin ostajan on syytä ymmärtää, että kyse on pitkäjänteisestä työstä, jossa tuloksia voidaan joutua odottamaan kuukausia. Kun näkyvyys luonnollisissa hakutuloksissa kuitenkin pikkuhiljaa kasvaa, voi hakukoneoptimointi osoittautua erittäin kannattavaksi sijoitukseksi.”
Vainio toteaa, että jos yrityksen hakukonenäkyvyyden eteen ei aiemmin ole tehty juuri mitään, perustusten rakentaminen vaatii työtä. Tietyn perustason saavuttamisen jälkeen kehitystyöhön kuluvan ajan määrä kuitenkin usein vähenee.
”Työn määrä riippuu toki tietysti yrityksen tavoitteista ja kilpailun kovuudesta. Pääsääntöisesti hakutulosten kärkisijoilla pysyminen on kuitenkin selvästi vähemmän työläämpää kuin sinne nouseminen.”
Yhteenveto
-
- Hakukoneoptimointi on jatkuvaa kehittämistä, eikä yksittäinen ominaisuus, joka napsautetaan päälle tai pois päältä. Tärkeimpiä osa-alueita ovat avainsanatutkimukseen pohjautuva käyttäjää palveleva sisältö, linkit sekä sivuston tekninen toimivuus. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että sivustosta rakennetaan käyttäjäystävällisempää kävijälle ja ymmärrettävämpää hakukoneelle.
-
- Tarvetta hakukoneoptimoinnille kannattaa pohtia astumalla asiakkaan saappaisiin. Jos yritys ei löydy Googlen ykkössivulta tärkeillä avainsanoillaan, hakukoneliikenne valuu kilpailijoiden verkkosivuille.
-
- Hakukoneoptimointia ostettaessa digikumppanilta on syytä vaatia läpinäkyvyyttä, selkeää raportointia ja tietoa tulevasta: mitä käytännössä on tehty, millaisilla tuloksilla ja mitä tehdään seuraavaksi?
-
- Verkkosivusisällöt kirjoitetaan aina ihmisille, mutta hakukoneet huomioiden. Liiallisesta ja epäluonnollisesta avainsanojen viljelystä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
- Hakukoneoptimoinnin huomioimisen tulisi olla itsestäänselvyys yrityksen verkkosivuja uusittaessa. Jos esimerkiksi pieni tilitoimisto ei ole aiemmin tehnyt mitään hakukonenäkyvyytensä kehittämiseksi, yleensä varsin iso osa peruspalikoista laitetaan kuntoon verkkosivu-uudistuksen yhteydessä – tai näin ainakin tulisi olla.