Vuoden vaihtuminen tuo useimmille pienyrittäjille mukanaan tuttuja velvoitteita, kun edessä on tilinpäätökseen valmistautuminen.
Jos oman yrityksesi tilikausi päättyy joulukuun loppuun, ennakoiva tapaaminen oman kirjanpitäjän kanssa kannattaa varmistaa hyvissä ajoin. Alkuvuosi on tilitoimistoille kaikkein kiireisintä aikaa.
Tilinpäätöksen tekemistä varten tarvittavat asiakirjat on syytä toimittaa sovitussa aikataulussa, jotta kirjanpitäjän ei tarvitse soitella puuttuvien tietojen perään ja tilinpäätös saadaan valmiiksi ajallaan.
Kokosimme lyhyen ja yleisluontoisen muistilistan asiakirjoista ja tiedoista, joita kirjanpitäjä tarvitsee tilinpäätöksen tekemistä varten.
Tarkka ja täsmällinen lista vaadituista asiakirjoista riippuu yrityksesi liiketoiminnasta ja tilanteesta.
Omaa yritystäsi koskevat tarvittavat tiedot tietää parhaiten kirjanpitäjäsi, joka osaa kyllä vaatia sinulta tarvittavat dokumentit – läheskään kaikki listassa mainitut asiakirjat eivät siis välttämättä kosketa omaa toimintaasi.
Muistilista: Mitä asiakirjoja ja tietoja tilinpäätöstä varten tarvitaan?
- Verotuspäätös edellisestä tilinpäätöksestä
- Pankkitilien saldotodistukset sekä korkosaatavat luotollisista tileistä
- Puuttuvien myynti- ja ostolaskujen toimitus
– Laskut kuuluvat sille kuukaudelle, jona tavara tai palvelu on toimitettu tai tehty. - Matkalaskut
– Maksettuina ja hyväksyttyinä tilikauden viimeiseen päivään mennessä. Jos käytössäsi on eTasku Matka, niin tämähän on onneksi jo hoidettu. - Tiedot myyntisaamisista ja ostoveloista
– Mikäli asiakas itse hoitaa myynti- ja ostoreskontran. - Käteiskassatiedot
– Tilikauden päätöspäivälle täsmäytetty tieto käteiskassavaroista. - Tiedot yrityksen omaisuutta koskevista muutoksista
– Myös mahdolliset arvonalentumiset kirjanpitoarvoon nähden. - Saldo- ja korkotodistukset lainoista
– Velan jäljellä olevat pääomat ja siirtyvät korot + tiedot seuraavan tilikauden lyhennyksistä sekä yli viiden vuoden päästä erääntyvistä lainoista. - Tiedot takauksista, panteista, kiinnityksistä sekä muista vastuista ja vakuuksista
– Olivat ne sitten omia tai muiden puolesta annettuja. - Jos on varastoa, niin inventaariluettelo allekirjoitettuna
– Varastonmuutoksen laskemista varten toteutettava inventaari tehdään arvonlisäverottomin hankintahinnoin. Epäkurantti eli esim. rikkinäinen tai arvonsa menettänyt tavara poistetaan. - Pöytäkirjat hallituksen kokouksista ja yhtiökokouksesta, jos ei toimitettu (Oy:t)
- Osake- ja osakasluetteloa koskevat mahdolliset muutokset (Oy:t)
- Arvopapereita ja sijoituksia koskevat raportit
- Tiedot leasing-sopimuksista ja -vastuista
- Yrityksen henkilöstön lukumääräkeskiarvo tilikauden ajalta
- Verovelkatodistus
- Mahdolliset kiinteistöjen rasitustodistukset
Lisätietoa tilinpäätöksestä:
Tilinpäätös – mikä se on, milloin se pitää laatia ja miksi?
Milloin tilinpäätös on pakollinen toiminimelle?