Asiakkaat lomalla? Näin pienyrittäjä voi käyttää kesän hiljaiselon hyväkseen

Julkaistu: 24.5.2018
Asiakkaat lomalla? Näin pienyrittäjä voi käyttää kesän hiljaiselon hyväkseen

Monilla toimialoilla kesäkuukaudet ovat parasta myyntisesonkia, jonka aikana taotaan iso osa koko vuoden tuloksesta. Paljon on kuitenkin myös täysin päinvastaisia esimerkkejä siitä, kuinka keskikesää kohti mentäessä liikkeen ovet eivät käy tai Google Analyticsin konversiokäyrä sukeltaa jälleen vuoden pohjanotkoonsa.

Syksyä ja kaupankäynnin vilkastumista voi odotella sormet ristissä riippumatossa löhöten, mutta kesän suvantovaihe tarjoaa myös mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen ja uusiin kokeiluihin.

Kokosimme omiin (ja muiden) ideoihin nojaten muutaman ajatuksen siitä, miten pienyritys tai -yrittäjä voi käyttää kesän hiljaiset kuukaudet hyväkseen.

Laita perustukset kuntoon syksyä varten

Monelle pienyrittäjälle ruuhkaisimmat kuukaudet ovat niin kiireisiä, että työpäivät sujahtavat päivä toisensa jälkeen ohi melkein huomaamatta. Suunnittelulle ja nykyisten käytäntöjen arvioinnille ei välttämättä jää liiemmin aikaa.

Jos oma sesonki on kesän ulkopuolella, hiljaisemmat kuukaudet tuovat hyvän tilaisuuden pysähtyä perusasioiden äärelle ja miettiä omaa yritystoimintaa isommassa mittakaavassa.

  • Onko liiketoiminnassa pullonkauloja tai rutiineja, joihin tuhraantuu tarpeeton määrä aikaa?
  • Ketkä olivatkaan niitä eniten rahaa kassaan tuovia ydinasiakkaita ja mistä he tulevat?
  • Markkinoidaanko palveluita oikeissa kanavissa ja oikeassa suhteessa?
  • Ovatko verkkosivut ja niiden löydettävyys ajan tasalla ja tuleeko yhteydenottoja?
  • Jos kesän laskukausi on jokavuotinen ja toistuva ilmiö, voisiko jotain tehdä toisin ensi vuoden suvea odotellessa?

Tehottomia käytäntöjä vaalitaan usein vain siksi, että asiat on aina totuttu tekemään tietyllä tavalla. Usein kyse on siitäkin, että muutoksen pelätään vievän liikaa aikaa. Hiljaisemman ajan voi käyttää hyödyksi tarkastelemalla perusasioita ja oikaisemalla suuntaa tarvittaessa.

Testaa alhaista uutiskynnystä tiedotteella

Uutisrintamalla hiljenee kesää kohti mentäessä, ja tämä tarjoaa yrityksille oivan tilaisuuden päästä esille ja kasvattaa paikallista tunnettavuuttaan.

Suomessa on silti valitettavan paljon pienyrityksiä, jotka eivät tiedota käytännössä lainkaan. Syitäkin on monia:

”Tiedotteita medioille suoltavat vain isommat yritykset.”

”Ei meillä ole mitään kiinnostavaa kerrottavaa.”

”Kuka nyt tähän hätään tiedotteen kirjoittaisi ja miten?”

Eritoten pienille yrityksille kesäkuukaudet ovat parasta aikaa kertoa toiminnastaan ja ansaita ilmaista medianäkyvyyttä. Liike-elämässä ei juuri tapahdu, kuntapäättäjät ja virkamiehet ovat lomilla ja uutisaiheeksi kelpaa paikallisen kesämökkiläisen laiturin nakertanut kesymajava.

Viimeistään heinäkuussa uutiskynnys on tippunut lähelle lattianrajaa, ja isommillakin lehdillä on pahimpina loma-aikoina pulaa uutisista. Pienessä paikallismediassa saatetaan elää juttuideoiden suhteen aivan kädestä suuhun.

Jos omalla yritykselläsi on jotain edes etäisesti kiinnostavaa ja paikallisesti koskettavaa kerrottavaa, tiedotteen laatimista kannattaa kokeilla kesän hiljaisina viikkoina. Aiheen ei todellakaan tarvitse olla mitään maailmaamullistavaa – idea tiedotteeseen voi löytyä hyvinkin arkipäiväisistä asioista.

Hyvä tiedote ei ole mainos, mutta parhaimmillaan se toimii kuin sellainen.

Kokeile uusia käytäntöjä yrityksen arjessa

Kun aikaa jää muuhunkin kuin asiakastyöhön, kesällä on hyvä mahdollisuus kokeilla uusia ideoita omassa liiketoiminnassa. Ne voivat liittyä tiedotteen tapaan yrityksen viestintään ja markkinointiin, mutta toki mihin tahansa muuhunkin.

Testaamisen jälkeen parhaita käytäntöjä voi alkaa kierrättää syksyllä kaupan vilkastuessa. Alla muutamia esimerkkejä markkinointiin liittyvistä kokeiluista, joita moni pienyritys on ensi kertaa testannut kesän hiljaisilla jaksoilla.

  • Kilpailut sosiaalisessa mediassa,
  • uuden somekanavan käyttöönotto,
  • suosittelu- tai palkitsemisohjelma nykyasiakkaille,
  • kesän juhliin liittyvät kampanjat,
  • lämpötilaan sidotut tarjouskampanjat tai
  • paljousalennukset ja ilmaiset kokeilujaksot.

Markkinointitoimisto ThriveHive listasi viime viikolla sivuilleen luovia, kesään liittyviä markkinointi-ideoita – niistä monia voi kokeilla pienyrityksellekin sopivalla budjetilla.

Ota rehellisesti lomaa, jos pystyt

Harva on yhtä huono lomailemaan kuin suomalainen pienyrittäjä. Mitä pienempi on yritys, sitä lyhyemmäksi yrittäjän loma tuppaa usein jäämään.

Asiakkaiden lojuessa rannoilla myös yrittäjän kannattaa tarkastella kalenteriaan – järjestyisikö jostain viikon mittainen täyspaussi tai ainakin pitkä viikonloppu?

Usein lyhytkin loma on omiaan laskemaan stressitasoja ja parantamaan tuottavuutta syksyä kohti mentäessä – kunhan ei vatvo työasioita mielessään aivan koko aikaa.


Myös eTaskun toimistolla väki suuntaa kesälaitumille kesä-heinäkuussa, mutta asiakaspalvelumme tavoitat normaaliin tapaan arkipäivisin kello 08-16 koko kesän ajan.


Tommi Keränen

Mainostoimisto-hipsterin irvikuva. eTaskun markkinointipuolen lisäksi Tommi heiluttaa raippaa ja toimitusjohtaa eTaskun rytmiryhmää.

Lue myös nämä blogikirjoitukset: