”V&**u näitä kuitteja” — tästä twiitistä sai alkunsa Pivo ♥ eTasku

Julkaistu: 8.3.2016. Muokattu viimeksi: 21.10.2016.
”V&**u näitä kuitteja” — tästä twiitistä sai alkunsa Pivo ♥ eTasku

Yritysten reagointi asiakaspalautteisiin sosiaalisessa mediassa on viime vuosien aikana ollut paljon esillä erilaisten somekohujen myötä. Somessa asioilla onkin usein tapana paisua — valitettavasti vain ei aina toivottuun suuntaan.

Positiivisiakin tarinoita löytyy kuitenkin pilvin pimein. eTaskun ja Pivon helmikuussa julkaistu pilottikokeilu on hyvä esimerkki siitä, kuinka sosiaalisessa mediassa esiin nousevat kuluttajalähtöiset palautteet ja ideat voidaan tarvittaessa toteuttaa nopeallakin aikataululla.

Pivon ja eTaskun pilotissa OP:n korttiasiakkaat voivat lähettää Pivo-älylompakosta ostotapahtumiensa tiedot suoraan eTaskuun ja kirjanpitäjälle.

”Palvelu sulavoittaa kuittirumbaa entisestään, sillä ostopaikka, summa ja päivämäärä siirtyvät Pivosta napinpainalluksella eTaskuun. Valokuvan ottamisen jälkeen kuitin voi heittää menemään”, eTaskun liiketoimintajohtaja Joel Ojala kertoo.

Ajatus Pivon ja eTaskun yhdistämisestä sai alkunsa tammikuussa tietokirjailija, mediapersoona Henkka Hyppösen kuittituskaa käsitelleestä twiitistä, johon Kalle Heino vastasi seuraavin sanankääntein:

etaskutweet

Twiitti osui OP:n New Business Development –yksikön päällikön Kristian Luoman silmään, ja asiat alkoivat rullata nopeasti.

”Laitoin Joelille viestiä, että pitäisikö tällainen juttu laittaa käytäntöön. Puhelinpalaverin jälkeen tulimme siihen tulokseen, että yhdistämisen pystyy tekemään nopeasti ja turvallisesti, joten emme löytäneet yhtään hyvää syytä olla toteuttamatta ideaa”, Luoma kertoo.

Somesta on tullut viime vuosina yrityksille yhä merkittävämpi asiakaspalauteväylä, ja Luoman mukaan OP:llakin kiinnitetään jatkuvasti huomiota yrityksen somekanavista kumpuaviin toiveisiin ja ideoihin.

Pivon ja eTaskun integraatio onkin hyvä esimerkki asiakastarpeesta syntyneestä ratkaisusta.

”Kuittien digitointi on rasite monelle pienyrittäjälle, ja eTaskun ja Pivon yhdistämisellä kuittiprosessiin saadaan yhä lisää luontevuutta ja automatisaatiota”, Luoma sanoo.

Ojala uskoo, että yhteistyö on iso askel kohti täysin paperitonta kirjanpitoa ja sähköisiä kuitteja.

”On ollut todella sujuvaa toimia organisaatioiden kesken, joissa molemmissa vallitsee aito kokeilukulttuuri. Myös eTaskulle sosiaalinen media on todella isossa roolissa sekä asiakaspalvelussa että palautteen keräämisessä. Tavoitteemme onkin, että jokainen asiakas suosittelisi meitä eteenpäin”, Ojala toteaa.

Pivo ♥ eTasku –pilotin testausryhmässä on tällä hetkellä mukana noin 70 henkilöä, mutta mukaan mahtuu vielä. Pilottiin voi ilmoittautua tästä.

Tulevaisuudessa Pivon käyttäjät voivat hyödyntää älylompakkoon tallennettuja tietoja myös muissa sovelluksissa kuin eTaskussa.

Pilottiin ilmoittautuvat käyttäjät voivatkin halutessaan samalla kertoa, mikäli heille tulee mieleen muita sovelluksia, joiden kanssa Pivon ostotapahtumatietojen lähettämistä voisi hyödyntää.


Pekka Äijälä

eTaskun palloa potkiva markkinointihahmo, joka syttyy uuden oppimisesta. Pekka vastaa eTaskulla markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta.

Lue myös nämä blogikirjoitukset: